Форум за цветя. Можете да получите всякакви съвети за отглеждането на цветя. Енциклопедия цветя - форум


   РАЗМЯНА НА ЦВЕТЯ 

Големи кактуси

200.00 лева
от kateto0404

билка

6.00 лева
от Румяна Горанова

Калатея

6.00 лева
от Румяна Горанова

Дифенбахия

20.00 лева
от Румяна Горанова

Мушки

5.00 лева
от Румяна Горанова

Ендрише

4.00 лева
от Румяна Горанова

кактус

6.00 лева
от Румяна Горанова

Бенджамин

12.00 лева
от Румяна Горанова

Столетник

15.00 лева
от Румяна Горанова

Китайска роза

15.00 лева
от Румяна Горанова

Облагородяване"на пъпка"/T-Bud,Chip Bud Grafting Techniques/

Облагородяване"на пъпка"/T-Bud,Chip Bud Grafting Techniques/

Мнениеот cvetar » 13 Ное 2008, 20:27

НЕОБХОДИМИ УТОЧНЕНИЯ

Облагородяването е размножаване на даден културен вид по много лесен и бърз начин - с помощта на пренесен резник/калем/ или само на пъпка от този вид върху диворастящ / или местен/ вид, с когото са от едно семейство /и който се нарича подложка/.Полученото ново растение /или дръвче/ комбинира качествата на подложката и на културния вид и като правило започва да цъфти/или да плододава/ по-рано от вид,получен от семка/или костилка/.Установено е,че чрез посаждане на костилка/или семка/ от даден културен вид израства поколение,което не запазва качествата на родителя си.Затова облагородяването е единствения начин да съхраним качествата на определен вид.
Mалко примери.Ако посеем костилка от хубава,едра и сочна праскова,ще се развие от нея дръвче...Но то няма да ражда такива праскови като тази,която сме изяли,а други - обикновено по-дребни и не така ранозреещи и сладки.Това имам предвид като пиша,че поколението не запазва качествата на родителя си.Същото е при лимона,грейпфрута,портокала,сливите,ябълките,черешите,крушите и т.н.Ако обаче това същото прасковено дръвче/наричано семеначе или дивачка/ го облагородим,като използваме калем или само пъпка от родителското дърво,то тогава полученото дръвче ще ражда същите плодове,каквито ражда дървото,от което е взет калемът/пъпката/ за облагородяване.Ето защо само облагородяването гарантира запазване на вида.И всякакви приказки за издънки отстрани,отдолу,за костилки и за семки са без никакво покритие,ако си говорим сериозно за работа.
Да уточним,че написаното по-горе се отнася не само за овощни видове-семенни и костилкови, а и за розите,липата,декоративната японска вишна - сакурата, цитрусовите видове,лозата и нейните сортове,хибискусите, клематисите, и други, а не се отнася за цветя,размножавани чрез отделяне на коренище,или чрез семена, и издънки и т.н.
Облагородяването може да се извърши с калем или с пъпка от културния сорт. В първия случай говорим за облагородяване " на калем",а във втория - ''на пъпка ".
Калемът е част от клонче на културния сорт,взето от средата на клонката и съдържащо до 2 пъпки с междувъзлията,с клиноподобен отрез отдолу.Облагородяването на калем се прави напролет – април /до юни за някои видове /.Това определено е по-трудният начин,който е свързан и с нанасяне на по-големи рани на подложката и калема,и с употребата на овощарска замазка за намазване на раните,направени при работа.От моя личен опит крушата най-успешно се облагородава по този начин.
Облагородяването на пъпка може да се направи напролет или през август до 15 септември.
В първия случай говорим за будна пъпка, защото тя ще се развие през същия сезон,а във втория-за спяща пъпка-тя ще презимува и ще се събуди за развитие през пролетта.
В отделни теми във форума ви показвам облагородяване на будна пъпка на хибискуси,на шипки...Хубавото при този начин е,че облагородените пъпки ( след прихващане около 25 дни ) се събуждат за растеж и развиват леторасти и не се чака цяла зима,като при облагородяването на спяща пъпка...
Това определено е начинът,свързан с най-малко нараняване на подложката и с най-голям процент на прихващане на пъпките.Той е и най-лесен за усвояване,ако не разполагате със специални инструменти и нямате голям опит.
А иначе,ако искате да се пробвате и да се научите и на калем как се прави,вече имате и друго решение,свързано с малко средства,но те си струват...Имам предвид това,че можете да си купите специални ножици за облагородяване на калем,които ви улесняват много.След като сте си набавили калемите,с тях просто отрязвате калема и подложката,а отрезите се получават такива,че просто съединявате калема и подложката и здраво ги свързвате.Те правят отрези със специален профил,което и гарантира доброто прихващане.И не забравяйте,че калемът и подложката трябва да са с еднаква дебелина-а това си е едно допълнително затруднение и ограничение...
Затова аз предпочитам на пъпка,защото там само можете да проявите вашата фантазия - само с 2 пъпки например ще облагородите дивата си череша,така,че ще се получи дърво,раждащо бели и черни череши едновременно.Или с 3 пъпки ще облагородите вашата шипка така,че ще имате розово храстче,цъфтящо с три различни цвята. А на подложка джанка може да създадете дърво,раждащо едновременно сливи,праскови и кайсии... пак само с три пъпки от тези видове...Е,изборът е ваш.Но преди август се поупражнявайте,за да усвоите тънкостите - това е важно за успехите ви тук

НЕОБХОДИМИ ИНСТРУМЕНТИ ЗА ОБЛАГОРОДЯВАНЕ НА ПЪПКА

Само едно остро ножче с много добре наточено острие,чиято дължина не е повече от 6-7 см.С него трябва да свикнете да работите -затова трябва да е и с удобна дръжка.Ще ви служи за да отрежете клонче от културния сорт,после за да направите Т - образен отрез на кората на подложката на избраното място,и за да отрежете пъпка заедно с част от кората от клончето на културния сорт.С две думи това ножче ще е вашият единствен инструмент за работа,затова то трябва да е удобно за ръката,много добре наострено и винаги чисто.Поупражнете се с него да режете,особено операцията по изрязване на пъпка от културния калем трябва да е бърза и точна,без туткане и чакане,за да не изсъхне отрезът на отделената пъпка.
Освен ножчето ще ви трябва чисто парцалче за почистване на кората на подложката/ преди направата на Т-отреза на нея/ от кал или други замърсявания, и шишенце спирт за почистване на острието на ножчето преди работа - дезинфекцията му е необходима .
И накрая - за стегнато превързване на облагородената пъпка ни е нужна рафия или нишка от тъкани чували от полипропиленови нишки с дължина 1 - 1,5 м.Това е найлонова лентичка със ширина 2-3 мм,бяла на цвят,измъкната от чувал,плетен с такива нишки.Много са удобни за превързване.Такива чували се продават в магазините за опаковки и торбички и струват 35-40 стотинки единия.Но от такъв чувал ще си издърпате хиляди лентички...

Изображение

ето как изглежда стегнато превързаната пъпка на подложка шипка с такава лентичка

Изображение

а ето и отблизо самата лентичка

Изображение

а ето и какво ножче /самоделно/ използвам за облагородяване.Трябва да е много добре наточено

Изображение

НЕОБХОДИМИ УСЛОВИЯ ЗА УСПЕШНО ОБЛАГОРОДЯВАНЕ

1.Добре гледана едногодишна подложка с дебелина поне като молив
/ може и повече/, за която сме се грижили през периода до август така,че тя да бъде в сокодвижение,и на която са отстранени всички странични разклонения до височината,на която смятаме да правим отрезите за облагородяване.Нужно е тя да се полива редовно до август.

2.Избор на културен сорт - да сме сигурни,че към момента на работа сме в състояние да си набавим клонче от дървото,чиито плодове са ни харесали - за да вземем пъпки от него.Дървото не трябва да е много старо,най-добре на средна възраст.

3.Денят,в който ще облагородяваме,трябва да е по възможност облачен,без много слънце,но да не вали.Или поне да е надвечер,когато захладнява -целта е да се избегнат високите температури,които водят до бързо изсъхване на отрязаната пъпка от калема.

4.Работи се бързо,без излишно маене,за да не допуснем подсъхване на отреза или отрязаната пъпка.

5.Добро пристягане на пъпката,напъхана в Т-отреза на подложката,с нишка -виж по-горе каква.

6.След приключване на превързването на щитчетата към подложката е хубаво да осигурим поне за седмица миниоранжерийна среда за присажданите пъпки.Те в началото са още без връзка с подложката и не се хранят от нея достатъчно,за да не изсъхнат.И ако в стаята или на балкона е горещо и сухо,пъпките може да изсъхнат.Затова завийте внимателно с разрязано полиетиленово прозрачно пликче тази част от стъблото на подложката,където се намират присадените пъпки.И проветрявайте поне веднъж на ден.А саксията с подложката да не стои на слънце.
На полето също е горещо и пак може да се погрижите за облагородените пъпки,като им направите импровизирана сянка с откъснати клончета с листа,превързани над пъпките.Избирайте и северната страна на подложката за да направите Т-отрез - така избягвате силните лъчи на слънцето през август.

СЪЗДАВАНЕ НА ПОДЛОЖКИ ЗА ОБЛАГОРОДЯВАНЕ

Вече стана ясно какво е подложка.Ще продължа с това как да си отгледаме/създадем /подложки за бъдещо облагородяване.Най-добрият и лесен начин е да си съберем костилки/семки /от плодоветe,които събираме или купуваме за ядене.Съхраняваме ги до есента и ги засаждаме на избрано място,което сме наторили добре.От костилките/семената/ израстват напролет семеначета,за които трябва да положим грижи- плевене,окопаване,редовно поливане.Целта е до месец август тези семеначета да се развият добре,достигайки дебелина в основата си като молив,и да поддържат сокодвижението си.Това е особено важно,защото без сокодвижение при направа на Т -образния отрез на подложката,за да се надигне там кората и да се подпъхне пъпката на културния сорт,кората на подложката не може да се отдели и това проваля всичко-тогава не е възможно да се пъхне пъпката в Т-разреза.
Ето пример.Събираме си костилки от жълти джанки това лято и наесен ги засаждаме на определено място.Напролет от тях се развиват семеначета,от които до август сме си оставили 4-5 и ги поливаме и торим-целта е дотогава от тях да се развият дръвчета с посочената приблизителна дебелина.Така като дойде денят за облагородяване,избран съгласно горенаписаното,ще ги ползваме като подложки,върху които можем да облагородим костилкови видове- чудесно се развиват ренглота,синя слива-стенлей,кайсия,праскова .
Така семеначета,получени от костилки от череша,можем да облагородим с културен вид череша по наш избор.И т.н.
За подложки могат да послужат и по-стари дървета,но трябва да ги орежем много,за да развият едногодишни леторасти,които вече ще са годни за облагородяване-например на едно дърво - джанка,оставяме 3-4 тазгодишни леторасти,развили се до август,и тях облагородяваме на пъпка с културен сорт по наш избор.Но този вариант по-не е за предпочитане,защото не знаете още колко ще живее дървото-подложка,а пък и при рязането често се случва заради нанесените рани дървото да изсъхне.
За подложка на цитрусови видове най добре си посадете напролет семка от лимон и изчакайте година да наедрее стъблото в основата му до дебелината на молив.При добри грижи за семеначето /торене,поливане/ на следващата пролет извършете облагородяването.
За подложка на хибискуси при направа на двуцветно дръвче или просто за размножаване на трудновкореним вид си вкоренете резник от червена фуния или червен кичест хибискус.
За подложка при облагородяване на рози - изкопайте си шипка с посочената вече дебелина в основата.Ако искате,можете да си създадете подложки-шипки и от семена - за предпочитане е да оставите покаралата дивачка от някоя изсъхнала облагородена роза и да я оставите да се развие - да цъфти и върже плодове,чиито семена съберете и посадете.Вярно,продължително е - но гарантира развитие на диваче,подходящо за облагородяване /има сортове с по-малко бодли примерно/.
Японската вишна се развива добре върху подложка дива череша,вишна - посадете костилки от тези плодове,за да имате здраво семеначе за подложка.
Люлякът се прихваща върху подложка също люляк - погрижете се за подложката,за да ви израсте здраво дръвче.

Ето и снимка на създадени от мен подложки от червен хибискус фуния с дебелината на молив в основата,които са подходящи за облагородяване "на будна пъпка"...Моливите са до стъблата,за да сравните дебелините им...

Изображение


СЪБИРАНЕ НА КАЛЕМИ ЗА ОБЛАГОРОДЯВАНЕ НА ПЪПКА

Правилното събиране и съхраняване на отрязаните клончета,от които ще изрежем пъпка за облагородяване,е от голямо значение.Ако се извърши неправилно,има опасност,понеже летните температури са високи,да засъхнат пъпките и да не могат да се прихванат.И съвсем не е задължително калемите да са от района,в който растат вашите семеначета-подложки.Може мястото ви да е в Плевенско,а да вземете калеми от Пловдив,или Варна...Трябва да ги съхраните до момента на присаждане.Като си харесате някое дърво за вземане на клончета от него/ защото ви се иска вашето бъдещо дръвче да ражда плодове като неговите /,ще трябва да се снабдите с клонче от това дърво.Това клонче трябва да е тазгодишен добре узрял летораст с листа,по възможност от южната страна на дървото.Срежете го от основата и веднага отстранете листата му така,че около 1,5- 2 см от листните дръжки да си останат към пъпките.Завийте клончето във влажен памук,тензух,парцалче и го поставете в найлонова торбичка. Така ще съхраните влагата в него и можете да го пренесете накъдето ви трябва,но в рамките на 24 часа.В рамките на това време клончето ще е годно за употреба.Това е,ако ще пътувате надалеч.А ако вземате клонче от съседите през 3-4 места примерно,само отстранете листата,като оставите листните дръжки и натопете клончетата във чаша с вода до момента на присаждане-но не повече от 24 часа.

КАК ДА ОТРЕЖЕМ ЩИТЧЕ ОТ КАЛЕМИТЕ ЗА ОБЛАГОРОДЯВАНЕ

От събраните калеми трябва да отрежем с остро ножче щитче,което включва пъпка заедно с част от кората под нея на калема.Хващаме калема с лявата ръка,като го обръщаме с горния му край към нас.Изрязваме щитчето от него,като отрезът започва на 1 см преди пъпката и завършва 1 см след нея.Отрязаната част заедно с кората,пъпката и остатъкът от листната дръжка към нея се нарича щитче.Именно това щитче се подпъхва под кората там,където сме направили Т-образния разрез на кората на подложката,и се привързва стегнато. Eто така изглежда щитчето

Изображение

Но не всички пъпки от калема са годни за облагородяване.Тук трябва да вземем предвид това,какви са пъпките на едногодишните леторасти,които събираме за калеми.Особеното е в това,че дървото си залага плодни и листни пъпки за следващия сезон по клончетата си.От плодните пъпки ще се развият цветове и после плодове,а от листните -леторасти.За облагородяване трябва да отделяме само тези пъпки,от които после ще се развие летораст. А ако облагородим по невнимание с плодна пъпка,няма лошо-и тя напролет ще се развие,ако се е прихванала...но от нея ще видите да се развива цвят,даже може и да цъфне,но летораст няма да се развие...Затова научете се да различавате плодните от листните пъпки.Това е лесно - по дължина на клончето самото дърво си залага пъпките така,че плодните се намират в основата му и най-много до 1/3 от него нагоре.А в средната част на клончето са листните пъпки,които ни и интересуват.Самите пъпки лесно се различават и по външен вид - плодните са по-дебелички и закръглени,а листните-по тънички и заострени.Поразгледайте сами клонче и се уверете в това - без практика няма да мине....Извод :за облагородяване вземаме само пъпките от средната част на събраните клончета.Пъпките от горната част на клончето са листни също,но те са по-слабо развити от тези в средната част,затова не се предпочитат.
Често допускана грешка е да се отреже дебело щитче с пъпката не само с кората,а и с доста дървесина под нея.Трябва да се стремим да отрежем само пъпката с кората към нея - без дървесината отдолу под кората.Ето снимка със щитче,обърнато със задната си страна - вижда се,че е правилно отрязано без дървесина - т.4

Изображение



А КАК ДА РАЗБЕРЕМ ДАЛИ УСПЯХМЕ ?

След 7 - 10 дни ще можем да проверим.Ако сте прочели по-нагоре - пъпката се вкарва в Т - образния разрез на кората на подложката,като се държи за оставената към нея листна дръжка - около 1 см.Та същата тази листна дръжка е нашият индикатор.Ако след 10-тина дни при леко побутване с пръст тази дръжка падне,значи пъпката се е прихванала успешно.Ако обаче не падне,и е почерняла и изсъхнала,облагородяването е неуспешно.Eто и снимка - става дума за листната дръжка от щитчето с присадената пъпка

Изображение

В случай на успешно облагородяване "на спяща пъпка" трябва да развържете и лентичката,с която сте пристегнали облагородената пъпка.Но това трябва да направите след 25-30 дни.Присадената пъпка презимува и напролет от нея се развива летораст от културния вид,за когото се погрижете внимателно.Като видите напролет,че пъпката развива зелено връхче,отрежете подложката над облагородената пъпка.А като се развие летораст от тази пъпка,го превържете внимателно към колче,за да не го счупи вятърът или някое животно или дете...защото от този летораст ще формирате вашето бъдещо дръвче.Ако сте прихванали на подложката 2 или 3 пъпки от различни сортове,от всяка пъпка се развива летораст с характерните качества на неговия вид.Трябва да превържете всеки летораст към отделно колче,като вече мислите и как ще ориентирате пространствено 2-та / или 3-те/летораста,за да формирате бъдещата корона на дръвчето ви.

ГРИЖИ ЗА ОБЛАГОРОДЕНАТА В ДОМАШНИ УСЛОВИЯ ПОДЛОЖКА


При облагородяване на подложки "на будна пъпка" от хибискус,шипки,цитруси и др. в саксия в стаята или на терасата след самото облагородяване изчакваме около 3 седмици до месец за да се прихванат облагородените пъпки.Вече споменах за това,че трябва да предпазим самите пъпки от изсъхване,като държим саксията на сянка и с парниче от прозрачна полиетиленова торбичка.Докато облагородената подложка е с нейните си листа и клончета през този период на прихващане на пъпките,поливайте умерено и само при нужда,като се ориентирате от изсъхването на почвата в саксията.Все пак подложката има нужда от вода и следете да не изсъхва съвсем.Проветрявайте "парника" поне веднъж на ден.
След отрязването на ненужната горна част на подложката над прихванатите пъпки премахваме "парника" и настъпва период,в който няма още листа,които да изпаряват влага - тепърва предстои прихванатите пъпки да развиват нови леторасти.Затова и трябва да се спре с поливането и то да бъде съвсем минимално,само при видно изсъхване на почвата.Излишната вода в саксията може много да навреди - особено при подложките от хибискус при преполиване често корените изгниват и губите положката.
Саксията се мести за по няколко часа на слънце и с развитието на новите леторасти те постепенно привикват на слънцето.


ОЩЕ НЯКОИ ВАЖНИ ПОДРОБНОСТИ ...

1.Винаги се подсигурявайте при облагородяване - не оставайте с една пъпка на подложка, а правете по две от даден вид.Ако едната измръзне или просто не се прихване,сте се подсигурили с другата.Защото ако сте взели клонче от ценен вид и не ви се прихване,ще трябва отново да чакате една година до август....
2.Винаги отбелязвайте,че дадено дръвче е облагородено с някакъв ваш си знак,защото се забравя -хора сме... било ярък на цвят конец,парцалче или с колче до него.А ако и други хора копаят там и решат да махнат вашето облагородено дръвче,защото не знаят,че е облагородено....
3.Облагородяване на будна пъпка се прави сега,напролет,но внимавайте пъпките на калема от културния сорт да не са се развили-няма да се прихванат...Трябва да не са наедрели и с развити листенца по тях.Иначе за това облагородяване важи всичко казано за спяща пъпка,но сега напролет няма листа и няма как да имаме и листна дръжка към пъпката-а тя ни служи и като индикатор...Затова там пипайте внимателно при напъхване на пъпката в отреза на подложката....
4.Рано напролет напръскайте облагородените дръвчета с препарат против въшки,пеперуди,червеи ....и всичките му там гадинки.Послушайте патило и не си скъпете труда - ПРЕДИ ДА СЕ Е РАЗВИЛА пъпката ОБИЛНО напръскайте с НУРЕЛЕ - ДУРСБАН,и даже и почвата наоколо.Защо? Ами никак не е приятно да видите,че пъпката тръгва да се развива,радвате се на зеленото и връхче и в един хубав ден клякате да се порадвате и предвкусвате как ще ядете сладки сливи, и замръзвате,виждайки как от единствената прихваната пъпка се измъква доволен тлъст червей с издут корем...а пъпката вече не става за нищо....Ее, а това нямаше да стане, ако се бяхте сетили ?
5.Имал съм случаи напролет някои пъпки да ги изядат птици -да,в гладни и студени пролети с много сняг те не подбират,ядат каквото намерят...но вие можете да им попречите.Обградете облагороденото дръвче с бодливи клончета,които ще озорят пилетата да се докопат до вашата пъпка....и ще търсят храна на друго място.
6.Ако решите да правите на една подложка облагородяване с 2 или 3 различни вида,направете отрезите на подложката не един над друг, а така,че да са от различни страни.Ако са примерно 3 вида -3 различни пъпки, разположете ги радиално на по 120 градуса,ако приемем,че напречният разрез на подложката е окръжност.Така за в бъдеще при развитие на леторастите те направо си и формират бъдещата корона на вашето дръвче.
7.Ако пъпката не показва признаци на развитие,не бързайте да чупите и хвърляте и да се ядосвате...По принцип облагородените пъпки малко по-късно се развиват от другите,които са собствени за дървото.В студени зими често някои облагородени пъпки измръзват,въпреки,че са се прихванали.Но тук се намесва природата -дядо Боже е помислил за съхраняване на рода...Ако не се развие облагородена пъпка поради измръзване,не я пипайте и не показвайте припряност.Тогава се развиват отстрани до нея така наречените резервни пъпки,които са заложени в много видове.И в един хубав ден виждате как отстрани до изсъхналата пъпка,съвсем до нея,се развиват тези резервни пъпки,които спасяват положението...Това е често явление при кайсията - ако облагородената пъпка не се развие,отстрани до нея избиват две резервни пъпки.Малко закъсняват с развитието си,но все пак се развиват.А вие тогава,като видите кой от двата летораста е по-слаб,ще го отстраните внимателно и ще оставите да се развие по-силният.Иначе те взаимно се отслабват и няма да успеят да узреят до есента,за да презимуват като зрели леторасти.
8.Вече писах,че леторастите ,развили се от облагородените пъпки,малко закъсняват с развитието си.За да им осигурим успешно презимуване,те трябва добре да са узрели - вдървесинени,а не зелени.Затова към края на август,след като през периода до тогава сме се грижили добре за тях,откъсваме върха им.Тогава вместо да хабят хранителни вещества за ненужен растеж,тези леторасти наедряват и успяват да узреят до настъпване на студените дни.Запасяват се с достатъчно резерви и студовете не ги повреждат.


ОТКЪДЕ ДА ЗАПОЧНЕМ ?


С упражнения,разбира се...Начинаещите са обикновено без опит как се реже щитче с пъпка и колко дебело да е то ...и често допусканата грешка е да режат щитчето заедно с дървесината на калемчето,което не е правилно и проваля често облагородяването.Затова отрежете си клонки от някое плодно дърво - джанка,праскова,ябълка ... и режете щитчета.Намерете си и дивачета,за да правите Т-отрези,в които да пъхате отрязаните щитчета.Това е нужно,за да свикнете с операциите при облагородяването.А стегнатото и бързо завързване с лентичка се прави от свикналите пръсти по-бързо...
Сухите тренировки ще помогнат и да свикнете да режете с избраното за работа ножче.Защото в горещините особено важно е бързо да направите облагородяването,за да де допуснете засъхване на отрезите.

Имате в двора или в градината стара асма ? Вижте какво може да направите

http://cvetq.info/forum/viewtopic.php?f=62&t=1126

Искате многоцветно дръвче хибискус в къщи ? Ето ви темата

http://cvetq.info/forum/viewtopic.php?f=6&t=1038

Искате сами да размножавате розите си ? Вече имаме темата за това

http://cvetq.info/forum/viewtopic.php?f=6&t=998

Имате лимон семеначе и искате да го облагородите ? Вижте в темата

http://cvetq.info/forum/viewtopic.php?f=6&t=8

Искате да имате разноцветен букет от люляк в двора или градината ? И това е във вашите ръце...

http://cvetq.info/forum/viewtopic.php?f=20&t=144

Харесвате как цъфти японската вишна ? Облагородете си сами подложка от диваче череша,както съм ви показал тук във форума ни

http://cvetq.info/forum/viewtopic.php?f=6&t=53&start=10

Искате да облагородите киви ? Вижте как на подложка мъжко киви да присадите пъпки от женско киви - ето ви и темата ни ...

http://cvetq.info/forum/viewtopic.php?f=21&t=524



САЙТОВЕ С КАРТИНКИ – НЕ ГИ ПРОПУСКАЙТЕ ...

http://www.gartenflora.de/baumobst-veredeln

http://www.lwg.bayern.de/gartenbau/obstbau/12878/

http://www.citrusseite.de/veredeln.html

http://cvety.in/post_1257952919.html

А тук с още по-големи картинки от този немски сайт,виждате как се прави облагородяването на пъпка.Според мен тук най-добре се вижда.Дават много отблизо как изглежда т-разрезът и подпъхнатото щитче в него,след което трябва да пристегнете само...
http://www.schacht.de/menu/show/veredelung
Тук са събрани заедно снимки на различните видове облагородяване,пак добре показани.


ИСКАТЕ САМИ ДА ПОТЪРСИТЕ В ГУГЪЛ ИНФОРМАЦИЯ НА ДРУГ ЕЗИК ?


Това не е трудно,има много описания и снимки.Ако ще търсите в руски сайтове,напишете в прозорчето за търсене на Гугъла

"Окулировка спящим глазком" ..... ако ще търсите за облагородяване на спяща пъпка четиво на руски език

"Окулировка прорастающим глазком" ....за облагородяване на будна пъпка.

"Оkulieren" или "veredelung" ...при търсене в немски страници...в частност

"Okulation mit treibendem Auge" ...облагородяване на будна пъпка

"Okulation mit dem schlafenden Auge" ...облагородяване на спяща пъпка

"T - budding" ...за английски страници.
Добрия човек ще познаеш по огъня.Злите хора оставят след себе си пожарища,добрият човек оставя подире си огнище.
http://cvetar.snimka.bg/?user,albums
Аватар
cvetar
Първи модератор
 
Мнения: 1452
Регистриран на: 23 Окт 2008, 16:39
Местоположение: Варна


Re: Облагородяването - начин да размножаваме растителни видове

Мнениеот cvetar » 24 Фев 2009, 17:52

Ще продължа тази тема с още един начин на облагородяване на пъпка,който също е много популярен и има своето място в практиката при определени случаи.Известен е като "chip-budding" и дава висок процент на прихващане на пъпката.Времето за извършване и инструментите са същите,като вече разгледаните по-горе.Но тук не се прави разгледания Т-разрез на подложката,а се отстранява от нея същото по форма и размери парченце,каквото се отрязва от калема на културния сорт,за да се намести в отреза на подложката.Това осигурява по-голяма контактна повърхност между пъпката и подложката. Освен това,както стана вече дума,при облагородяването на пъпка е много важно да има сокодвижение - без него не бихте могли да направите разрез на кората на подложката и да повдигнете кората и ,за да подпъхнете пъпката там...Е,тук можете да осъществите облагородяването и при неспазване на това условие - защото просто отрязвате от подложката парченце,което заменяте със същото такова,но отрязано от калема на културния сорт.Ето вижте.
Изображение

На снимката 1 и 2 са рисунките,които касаят отрезите по подложката.Първо долният къс и косо направен под ъгъл,после отгоре - като отрязаното от подложката парченце е с дължина 1,5 - 2 см.
3 и 4 са рисунките,касаещи отрязването на щитчето от калема на културния сорт със същата последователност - първо отдолу къс и косо,после отгоре. 4-та рисунка показва отрязаното щитче. А 5 - та рисунка показва пъхнатото щитче в отреза на подложката,привързано с лентичка.
Добрия човек ще познаеш по огъня.Злите хора оставят след себе си пожарища,добрият човек оставя подире си огнище.
http://cvetar.snimka.bg/?user,albums
Аватар
cvetar
Първи модератор
 
Мнения: 1452
Регистриран на: 23 Окт 2008, 16:39
Местоположение: Варна

Re: Облагородяване"на пъпка"/T-Bud,Chip Bud Grafting Techniques/

Мнениеот cvetar » 05 Май 2009, 21:23

Дойде пролетта,а с нея и възможността да покажа и обясня практически - с конкретни снимки, някои от описаните по-горе неща около облагородяването на пъпка.
На първата снимка виждате облагородена на пъпка подложка - вишна,с пъпка от вишнап. Тази пъпка вече се е развила като здраво и дебеличко леторастче,а стъблото на подложката над нея е отрязано - от тук нататък от летораста,който се развива от облагородената пъпка,се формира нашето ново дръвче - в случая вишнап...Около леторастчето има колчета - за да го предпазят от отчупване по невнимание или от силния пролетен вятър...

Изображение

Обърнете внимание на това,че от пъпката в горната снимка се е развил летораст - това е и нашата цел,нали...защото правилно сме подбрали пъпката за облагородяване от средната част на калема ...В горния ми пост това е коментирано и е казано как точно се подбират пъпки за облагородяване от взетите калеми.Ако не спазите това, и вземете пъпка от калема от връхната или долната му част,а не от средната, ще се получи това,което ви показвам на втората снимка....Там виждаме на пръв поглед,че всичко е наред - облагородената пъпка се е развила...Да,ама не...защото вместо летораст са се развили цветове ! Взета е погрешно плодна пъпка от друга част на калема,а не от средната,и плодната пъпка не дава начало на летораст...ето до къде води неспазването на едно от условията....

Изображение

На третата снимка ви показвам втория начин за облагородяване на пъпка, коментиран по-горе като "chip budding" . В случая е направено облагородяване по този начин на подложка дива круша с пъпка от културен вид такава...Подложката е отрязана над развилата се пъпка.На тази снимка се вижда и какво става,когато се пропусне друг съвет от вече написаните по-горе...Виждате,че листенцата на току-що развилата се пъпка от културния вид са надупчени жестоко - проядени от гъсеница,и има голяма опасност да е изядено и връхчето на младото леторастче - и да пропадне облагородяването или много да се забави,докато се развие прояденото връхче ! И всичко това заради неспазен друг съвет по-горе...да се напръска с Нуреле или друг препарат преди развитието на пъпката...

Изображение

Надявам се,че съм ви полезен с практически обвързаните обяснения със снимки ...Ето още резултати от моите занимания по тази тема - двуцветно облагородено люляково дръвче и облагородена на калем японска вишна...

Изображение

Изображение
Добрия човек ще познаеш по огъня.Злите хора оставят след себе си пожарища,добрият човек оставя подире си огнище.
http://cvetar.snimka.bg/?user,albums
Аватар
cvetar
Първи модератор
 
Мнения: 1452
Регистриран на: 23 Окт 2008, 16:39
Местоположение: Варна

Re: Облагородяване"на пъпка"/T-Bud,Chip Bud Grafting Techniques/

Мнениеот Алпина » 10 Май 2009, 20:59

Винаги ме е блазнело да опитам с облагородяване. Cvetar, искам да те попитам, дали си опитвал с дървовиден божур. Той се облагородява на пъпка върху корен от тревист. Сигурно не е голяма философия за занимаващите се с облагородяване, а в същото време това са едни елитни, скъпи присадки, рядко срещащи се на нашия пазар. В нета няма много инфо точно по този въпрос.
Аватар
Алпина
Експерт
 
Мнения: 57
Регистриран на: 11 Яну 2009, 13:24

Re: Облагородяване"на пъпка"/T-Bud,Chip Bud Grafting Techniques/

Мнениеот cvetar » 11 Май 2009, 12:30

Алпина написа:Винаги ме е блазнело да опитам с облагородяване. Cvetar, искам да те попитам, дали си опитвал с дървовиден божур. Той се облагородява на пъпка върху корен от тревист. Сигурно не е голяма философия за занимаващите се с облагородяване, а в същото време това са едни елитни, скъпи присадки, рядко срещащи се на нашия пазар. В нета няма много инфо точно по този въпрос.

Не съм,Алпина...С дървовиден божур не съм си играл....но моля за малко снимки по-отблизо,ако може и имаш да пуснеш.Обикновеният божур ми е ясен - няма какво да се коментира.Но нали наесен стъблото му загива ? Какво би оцеляло от надземната му част,че да остане и се развие облагородената пъпка от дървовидния напролет ...Ако ме заинтригува,току виж... :) :)
Добрия човек ще познаеш по огъня.Злите хора оставят след себе си пожарища,добрият човек оставя подире си огнище.
http://cvetar.snimka.bg/?user,albums
Аватар
cvetar
Първи модератор
 
Мнения: 1452
Регистриран на: 23 Окт 2008, 16:39
Местоположение: Варна

Re: Облагородяване"на пъпка"/T-Bud,Chip Bud Grafting Techniques/

Мнениеот Pavlina Nikolova » 11 Май 2009, 13:57

cvetar написа:
Алпина написа:Винаги ме е блазнело да опитам с облагородяване. Cvetar, искам да те попитам, дали си опитвал с дървовиден божур. Той се облагородява на пъпка върху корен от тревист. Сигурно не е голяма философия за занимаващите се с облагородяване, а в същото време това са едни елитни, скъпи присадки, рядко срещащи се на нашия пазар. В нета няма много инфо точно по този въпрос.

Не съм,Алпина...С дървовиден божур не съм си играл....но моля за малко снимки по-отблизо,ако може и имаш да пуснеш.Обикновеният божур ми е ясен - няма какво да се коментира.Но нали наесен стъблото му загива ? Какво би оцеляло от надземната му част,че да остане и се развие облагородената пъпка от дървовидния напролет ...Ако ме заинтригува,току виж... :) :)


И на мен ми звучи странно основота да е тревисто растение, а пъпката дървовидно ... :? Но знае ли човек ...
Аватар
Pavlina Nikolova
Напредващи
 
Мнения: 421
Регистриран на: 23 Фев 2009, 19:06
Местоположение: Добрич-Русе-София

Re: Облагородяване"на пъпка"/T-Bud,Chip Bud Grafting Techniques/

Мнениеот Алпина » 11 Май 2009, 21:38

Божурът ми е на 16-17 години и не мога да пратя снимка, но за техниката му на размножение знам отдавна. За съжаление явно се практикува само в специализирани разсадници. Когато навремето си внесох божури от Холандия, се оказа че те са облагородени и реекспорт от Япония. Коренището на тревистия божур е месесто и доста голямо. Именно върху него се прави разцеп и се присажда вегетативна пъпка от дървовиден божур (примерно рано пролетта, преди началото на вегетацията), която после прораства. Как се прави това съм чела преди доста години в едно руско списание (Декоративное садоводство). Ако много се разтърся, може би ще го открия. Иначе в нета не съм срещала информация, по-скоро само се споменава, отколкото да се описва подробно техниката на облагородяване.
Последна промяна Алпина на 12 Май 2009, 05:32, променена общо 1 път
Аватар
Алпина
Експерт
 
Мнения: 57
Регистриран на: 11 Яну 2009, 13:24

Re: Облагородяване"на пъпка"/T-Bud,Chip Bud Grafting Techniques/

Мнениеот Алпина » 11 Май 2009, 22:02

Ето инфо по темата в популярен руски сайт: http://flower.onego.ru/kustar/paeonia.html

Конкретно за този метод пише само това: "При размножении пионов прививкой в качестве подвоя используют корни травянистого пиона. В начале августа с древовидного пиона нарезают черенки с двумя почками. Нижнюю часть черенка срезают с двух сторон в форме клина. На корне подвоя делают такой же формы вырез, плотно вставляют в него черенок привоя и обвязывают полиэтиленовой пленкой. Затем полученные растения укладывают горизонтально в слой увлажненных опилок и ставят в затененное место. Через месяц укорененные растения высаживают в парник на такую глубину, чтобы нижний глазок был ниже уровня почвы на 5-7 см. Посадки сверху мульчируют опилками для предохранения от пересыхания. На постоянное место растения высаживают через два года. "

Всъщност присадката не е пъпка, а резник от дървовиден божур.
Аватар
Алпина
Експерт
 
Мнения: 57
Регистриран на: 11 Яну 2009, 13:24

Re: Облагородяване"на пъпка"/T-Bud,Chip Bud Grafting Techniques/

Мнениеот Pavlina Nikolova » 12 Май 2009, 08:15

Това наистина е много, много интересно! :? Не бях чувала за подобно нещо. Хубаво е, че ни даде така информация! А иначе размножаването дали не става и чрез резници, освен чрез облагородяване? Чувала ли си, чела ли си, пробвала ли си?

А за облагородяването - ами пробвай. Какво пък - нищо няма да загубиш, а пък може много да спечелиш. :D

Техниката трябва да е същата (предполагам) като при другите облагородявания, но просто да се извършва на коренището на тревистия божур и това да е причината да не се описва подробно. Ако се решиш - успех!!! И после да се похвалиш!!! :D
Аватар
Pavlina Nikolova
Напредващи
 
Мнения: 421
Регистриран на: 23 Фев 2009, 19:06
Местоположение: Добрич-Русе-София

Следваща


Подобни теми


Назад към ОЗЕЛЕНЯВАНЕ И ПОДДРЪЖКА

Кой е на линия

Регистрирани потребители: avefohuroja, Google [Bot]


cron